- Finner du noe av interesse ? -














En database med slekt, bilder, historier etc. med tilknytning til Hemne-distriktet

Christine Lange Kielland

Kvinne 1843 - 1914  (70 år)


Personlig informasjon    |    Notater    |    Kilder    |    Hendelseskart    |    Alle    |    PDF

  • Navn Christine Lange Kielland 
    Født 08 Okt 1843  RO, Stavanger Find all individuals with events at this location  [1
    Kjønn Kvinne 
    Død 01 Okt 1914  Oslo Find all individuals with events at this location  [1
    Person ID I97454  Hemneslekt
    Sist endret 15 Sep 2017 

    Far Jens Zetlitz Kielland,   f. 05 Jan 1816, RO, Stavanger Find all individuals with events at this location,   d. 07 Jan 1881, RO, Stavanger Find all individuals with events at this location  (Alder 65 år) 
    Mor Christiane Lange,   f. 03 Apr 1820, RO, Stavanger Find all individuals with events at this location,   d. 12 Feb 1862, RO, Stavanger Find all individuals with events at this location  (Alder 41 år) 
    Gift 08 Jul 1840  AK, Asker Find all individuals with events at this location  [1
    Famile ID F35842  Gruppeskjema  |  Familiediagram

  • Hendelseskart
    Link til Google MapsDød - 01 Okt 1914 - Oslo Link til Google Earth
     = Link til Google Earth 
    Tegnforklaring  : Adresse       : Lokasjon       : By       : Fylke/Grevskap       : Stat/Provins       : Land       : Ikke satt

  • Notater 
    • Kitty (eg. Christine) Lange Kielland, født 1843, død 1914, født i Stavanger, norsk maler, Alexander Kiellands søster. 1873 - 75 var hun elev av Hans Gude i Karlsruhe, studerte deretter i München under veiledning av Eilif Peterssen og malte somrene 1874, 1876 og 1878 på Jæren. I 1879 - 89 oppholdt hun seg i Paris, her som i München i nært vennskap med Harriet Backer og også med Bjørnstjerne Bjørnson, Jonas Lie og Arne Garborg. Som landskapsmaler lærte hun bl.a. av Léon Pelouse og utviklet seg særlig sommeren 1881 i Bretagne til friluftsmaler.

      Hun var den første som malte Jærlandskapets eiendommelige skjønnhet; særlig skildret hun kystlandets ødslige myrer og sandstrekninger, strøkene ved Ogna og Time, i stillferdige, fint studerte bilder som Torvmyr (1882). Med Etter solnedgang (1885, Slottet i Oslo, replikk 1886 i Stavanger Faste Galleri) og Sommernatt (1886, Nasjonalmuseet/Nasjonalgalleriet i Oslo) innledet hun 1880-årenes lyrisk betonte stemningsmalerier med sommerkveldsmotiver. Også enkelte stilleben og interiører har hun malt. Hun var engasjert i tidens spørsmål, særlig kvinnesak, kunst og litteratur, og skrev ofte i avisene.

      (www.snl.no)

  • Kilder 
    1. [S354] vestraat.net/TNG/.